Αξιότιμοι κα. Ρέβη και κε. Κουρδή
Θα ήθελα πριν από όλα να εκφράσω τα συγχαρητήριά μου σε σας καθώς και σε όλους τους συντελεστές της εκπομπής σας με τίτλο “όπου υπάρχει Ελλάδα”.
Το τριήμερο 29,30,31/1 είχε την τιμητική της η Φλώρινα, όπου παρουσιάστηκαν με επιτυχία το προικισμένο φυσικό περιβάλλον της περιοχής, τα δυνατά της επαγγελματικά και καλλιτεχνικά σημεία, καθώς και χρονίζοντα προβλήματα.
Μεταξύ όσων παρουσιάστηκαν στις τρεις εκπομπές έγινε αναφορά σε παραλήψεις και αβλεψίες του παρελθόντος που προέκυψαν ιδιαίτερα με ευθύνη του ντόπιου πολιτικού Προσωπικού. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τη διαιώνιση τοπικών προβλημάτων καθώς και αναπτυξιακό έλλειμμα της Φλώρινας αλλά και της Δυτικής Μακεδονίας γενικότερα. Έτσι π. χ. στην περίπτωση του Βαλτονέρων χρειάστηκε μετά την εμφάνιση των προβλημάτων να περάσουν τρεις θητείες Κυβερνητικές, τρεις θητείες Περιφερειακών Αρχών, για να αποφασιστεί τελικά η αναγκαστική απαλλοτρίωση του οικισμού, η οποία κυρίως λόγω έλλειψης πόρων δεν προωθούνταν. Το πρόβλημα μάλλον ξεπεράστηκε μέσω αναγκαιότητας απορροφήσεων διαθέσιμων πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και όχι γιατί το πρόβλημα δεν ήταν εξ αρχής πάρα πολύ σοβαρό.
Θα ήθελα επίσης να σας ενημερώσω για άλλα δύο θέματα που παρουσιάστηκαν στις εκπομπές σας.
-Το πρώτο αφορά στο κολυμβητήριο της Φλώρινας του οποίου η κατασκευή ξεκίνησε το 1998 μέ χρηματοδότηση από το πρόγραμμα που θεσμοθετήθηκε με αφορμή του σεισμούς του 1995 στη Δυτική Μακεδονία.
Όταν αναλάβαμε τη θητεία μας στην τότε Νομαρχία και ως Νομάρχης το 2003 (2003-2016), φροντίσαμε να ολοκληρωθεί το έργο. Η εργολαβία προέβλεπε, όπως είχε σχεδιαστεί από τους προκατόχου μας, ανοιχτό κολυμβητήριο. Εξασφαλίσαμε όμως μέσω του Αθήνα 2004 (υφυπουργός αθλητισμού κ. Λιάνης) την κάλυψή του.
Το έργο ολοκληρώθηκε το 2006 αλλά ο τότε Δήμος Φλώρινας αρνιόταν να το παραλάβει επικαλούμενος το υψηλό κόστος λειτουργίας του.
Την περίοδο 2007-2010 συνεχίστηκε η σκόπιμη αυτή η κωλυσιεργία από τις διαδεχθείσες την θητεία μας Νομαρχιακές και Δημοτικές αρχές, βάζοντας επιπλέον ως κώλυμα το ιδιοκτησιακό του οικοπέδου ανέγερσης. Όμως και το ιδιοκτησιακό και άλλες γραφειοκρατικές αγκυλώσεις χρησιμοποιήθηκαν ως άλλοθι για την μη λειτουργία του και όχι γιατί υπήρχε πραγματικό κώλυμα. Πώς αλλιώς εξηγείται ότι παρά την ύπαρξη προβλημάτων στο οικοπεδικό, πραγματοποιήθηκαν διεθνής αγώνες ξιφασκίας, ή η χρήση του χώρου ως προπονητήριο.
Απλά δεν υπήρχε ισχυρή βούληση για τη λειτουργία του, ενώ συγχρόνως θα προχωρούσε η τακτοποίηση του οικοπεδικού ,όταν μάλιστα για το κτίριο υφίσταται από το 2009 οικοδομική άδεια.
-Για το δεύτερο θέμα της συνοριακής διάβασης του Λαιμού που παρουσιάσατε πρέπει να σας ενημερώσω για τα εξής:
Η επαναλειτουργία της τελωνειακής πρόσβασης προβλέπεται στην Συμφωνία των Πρεσπών.
Αυτή τη στιγμή θα μπορούσε άνετα να λειτουργήσει με προσωρινές εγκαταστάσεις και βελτίωση της υπάρχουσας οδικής σύνδεσης μέσα σε χρόνο το πολύ έξι μηνών.
Αντ’ αυτού έχει υιοθετηθεί η άποψη πως πρέπει να ολοκληρωθούν οι μόνιμες εγκαταστάσεις του τελωνείου και μετά να λειτουργήσει η συνοριακή διάβαση
Ηδη πέρασαν έξι χρόνια και θα χρειαστούν άλλα τουλάχιστον έξι για την υλοποίηση των έργων, τα οποία ακόμα δεν δημοπρατήθηκαν.Οι προσωρινές εγκαταστάσεις δεν εμποδίζουν τη λειτουργία π. χ. του συνοριακού σταθμού Καστανιών Έβρου, που είναι και πιο κρίσιμος σε φόρτο κίνησης και σημασίας.
Είναι προφανές ότι ακολουθείται πολιτική συνέχισης της ομηρίας της περιοχής. Είναι πολιτική επιλογή της κυβέρνησης η οποία σε καμία περίπτωση δεν επιθυμεί να χρεωθεί ενέργειες που έμμεσα παραπέμπουν σε de facto αποδοχή της συμφωνίας με αναμενόμενο πολιτικό κόστος, πολιτική με την οποία συντάσσονται η τέως και νυν Περιφερειακές Αρχές. Η λύση είναι μόνο μία, με κριτήριο το συμφέρον της περιοχής, η εδώ και τώρα άμεση λειτουργία του συνοριακού περάσματος που θα συμβάλλει καθοριστικά στην ανάπτυξή της.
Στη διάθεσή σας .
Με εκτίμηση
Γιάννης Στρατάκης
π. Νομάρχης Φλώρινας , τ. Περιφερειακός Σύμβουλος Δυτ. Μακεδονίας
Υ.Γ.: Με την ευκαιρία θα ήθελα να σας ενημερώσω πως μεταξύ των πιο σημαντικών αναπτυξιακών ελλειμμάτων της Περιοχής Φλώρινας, είναι πως ο Κάθετος Διευρωπαϊκός οδικός άξονας που συνδέει την Εγνατία με τη Φλώρινα και το συνοριακό σημείο της Νίκης μελετάται εδώ και 15 χρόνια και αυτή τη στιγμή επανεκκινεί από το μηδέν. Ούτε κανένας επίσης άλλος οδικός άξονας παρουσιάζει, μελετητική ετοιμότητα- νέα χάραξη ή βελτίωση- στον τέως Ν. Φλώρινας από το 2008 μέχρι σήμερα.
Και ο σιδηρόδρομος, που λειτουργεί από το 1896, ο οποίος προβλέπεται να έχει διεθνή σύνδεση μέσω Βόρειος Μακεδονίας προς την Κεντρική Ευρώπη, έχει εγκαταλειφθεί στην τύχη του.
Εδώ αν προστεθούν τα προβλήματα που προκύπτουν με την βίαια Απολιγνιτοποίηση –Αποβιομηχάνιση της Δυτ. Μακεδονίας και την μετατροπή της σε ένα απέραντο πάρκο ανάπτυξης Φωτοβολταϊκών και Ανεμογεννητριών που δεν δημιουργούν θέσεις εργασίας, αντίθετα αφαιρούν γεωργικές εκτάσεις , αντιλαμβανόμαστε ποιο είναι το μέλλον της Περιοχής.