Ο Αγωγός υψηλής πίεσης προς τη Δυτική Μακεδονία 184, 6 εκ περιλαμβάνεται στο πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ 2024-2033 σε συνέχεια της στήριξης της πολιτικής απολιγνιτοποίησης της χώρας όπως ανακοινώθηκε από το Ελληνικό Κράτος και αφορά στην επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου μέσω νέου κλάδου αγωγού στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας. Σύμφωνα με την το βασικό σχεδιασμό το έργο αποτελείται από 157 χλμ αγωγού φυσικού αερίου υψηλής πίεσης από τα οποία :
• 93,4 χλμ./αγωγό 30” ΥΠ ξεκινά από την περιοχή του υφιστάμενου βανοστασίου στα Τρίκαλα Ημαθίας και θα καταλήγει βόρεια της Πτολεμαΐδας (νέο βανοστάστιο Κομνηνά)
• 29,8 χλμ./ αγωγό 14” ΥΠ κλάδος για την σύνδεση με το Μ Καρδιάς • 3,4 χλμ./ αγωγό 10’’ ΥΠ κλάδος για την σύνδεση με το Μ/Ρ Άσπρου Σκύδρας
• 9,1 χλμ./ αγωγό 10’’ ΥΠ κλάδος για την σύνδεση με το Μ/Ρ Περδίκκα Εορδαίας
• 21,3 χλμ./ αγωγό 10” ΥΠ κλάδος για την τροφοδοσία των περιοχών Βέροια/Νάουσα συμπεριλαμβανομένων όλων των απαιτούμενων συνοδών εγκαταστάσεων και βανοστασίων για την ορθή λειτουργία του έργου, καθώς και προβλέψεις μελλοντικών επεκτάσεων.
Η ημερομηνία έναρξης λειτουργίας ορίζεται ο Μάιος του 2025.Ο μετρητικός Σταθμός Καρδιάς-Κοζάνη θα ξεκινήσει το Νοέμβριο του 2025 . Θα χρηματοδοτηθεί από ίδια κεφάλαια ΔΕΣΦΑ ή δάνειο, πιθανή επιχορήγηση ΕΣΠΑ 2021- 2027.
Το έργο περιλαμβάνει επίσης τον Σταθμό Μέτρησης της Καρδιάς για την παροχή των εγκαταστάσεων τηλεθέρμανσης για τις πόλεις Κοζάνη, Πτολεμαΐδα και Αμύνταιο, καθώς επίσης και βανοστάσια για την παροχή άλλης κατανάλωσης στην περιοχή. Η δυναμικότητα του σταθμού μέτρησης εκτιμάται στα 50.000 Nm3 /h, σε διάταξη (1+1)- ένα ρεύμα σε λειτουργία ένα σε αναμονή.
Το έργο έχει σχεδιαστεί και κατασκευαστεί ως αγωγός με δυνατότητα μεταφοράς H2 έως και 100%, σύμφωνα με το σχέδιο απανθρακοποίησης του ΔΕΣΦΑ και τα υφιστάμενα σχέδια για την ανάπτυξη της παραγωγής υδρογόνου στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας. Στο μέλλον, εάν οι συνθήκες της αγοράς το απαιτήσουν, ο αγωγός της Δυτικής Μακεδονίας θα συνδεθεί με το έργο ανάπτυξης του Ελληνικού διαδρόμου (backbone) H213 για τη διαμόρφωση μέρους της υποδομής μεταφοράς υδρογόνου της Ελλάδας και της ευρύτερης περιοχής της ΝΑΕ. Η επέκταση του αγωγού της Δυτικής Μακεδονίας προς τις δυτικές ακτές της Ελλάδας έχει ήδη συμπεριληφθεί14 στο TYDP του ENTSOG, ως μελλοντική σύνδεση με τον αγωγό υδρογόνου προς την Ιταλία. Εν τω μεταξύ, το έργο θα συνδεθεί και με τον αγωγό Αμυνταίου-Κομνηνών που μεταφέρει μείγμα φυσικού αερίου και υδρογόνου στη μονάδα ΣΗΘ στην Καρδιά. Το χρονοδιάγραμμα του έργου ευθυγραμμίζεται με το χρονοδιάγραμμα του έργου των εγκαταστάσεων τηλεθέρμανσης.
Ι.Π.
prlogos.gr