Δεν έχουν τέλος οι παλινωδίες κυβέρνησης και Hellenic Train σε ό,τι αφορά το σιδηρόδρομο στη Φλώρινα. Το προηγούμενο Σάββατο 16 Δεκεμβρίου άνοιξε μετά από τόσους μήνες, συγκεκριμένα από το δυστύχημα των Τεμπών, η γραμμή Θεσσαλονίκη – Φλώρινα. Για την ακρίβεια, άνοιξε μόνο το τμήμα της γραμμής που φτάνει μέχρι την Έδεσσα. Η Hellenic Train δρομολογεί 3 ζεύγη συρμών από Θεσσαλονίκη μέχρι Έδεσσα, ενώ από το σημείο αυτό μέχρι τη Φλώρινα δρομολογεί καθημερινά 2 ζεύγη λεωφορείων.
Δεν υπάρχει κάποια επίσημη ανακοίνωση από την εταιρία για το λόγο που οι συρμοί δεν φτάνουν μέχρι τη Φλώρινα. Στην περιοχή ακούγεται ως λόγος ένα πρόβλημα στατικότητας σε γέφυρα στο Ξινό Νερό. Κάτι το οποίο όμως, σε πρόσφατη επίκαιρη ερώτησή μου στη Βουλή, ο Υφυπουργός Υποδομών & Μεταφορών αρνήθηκε κατηγορηματικά. Αντίθετα, δήλωσε ότι η γραμμή διεκόπη λόγω προβλημάτων σηματοδότησης και ότι ο ΟΣΕ έχει αναθέσει την επίλυση του θέματος σε εξωτερικό σύμβουλο.
Αλλά και το πλέγμα δρομολογίων των λεωφορείων είναι τελείως άκυρο. Συγκεκριμένα, το πρωινό αναχωρεί στις 05:30 από Φλώρινα, φτάνει Θεσσαλονίκη στις 08:40, απ’ όπου η μόνη επιλογή είναι η αναχώρηση λίγες ώρες μετά, στις 12:15, ή αλλιώς διανυκτέρευση στη Θεσσαλονίκη και αναχώρηση την επόμενη μέρα στις 05:10. Παράλληλα, το δεύτερο λεωφορείο αναχωρεί από Φλώρινα στις 14:25 και φτάνει Θεσσαλονίκη στις 17:35, χωρίς κι αυτό να εξυπηρετεί τις ανάγκες των κατοίκων.
Είναι φανερό ότι όσοι σχεδιάζουν τα δρομολόγια από την Αθήνα, δεν γνωρίζουν την κατάσταση που επικρατεί στη Φλώρινα, ιδιαίτερα τους χειμερινούς μήνες. Χαρακτηριστικό είναι ότι στις 05:30 το πρωί, οι συνήθεις θερμοκρασίες αυτή την εποχή είναι -5, -10 βαθμοί, ενώ η θερμοκρασία θα είναι ακόμα χαμηλότερη το επόμενο διάστημα. Μάλιστα, ήδη από την πρώτη μέρα κυκλοφορίας των λεωφορείων, το πρωινό δρομολόγιο ακυρώθηκε από την Τροχαία, λόγω χιονόπτωσης. Σημειώνεται ότι τα εκχιονιστικά μηχανήματα βγαίνουν στο δρόμο μετά τις 06:00 για να καθαρίσουν. Ο λανθασμένος σχεδιασμός στα δρομολόγια των λεωφορείων γίνεται αντιληπτός και από το ότι από την πρώτη μέρα αυτά πηγαινοέρχονται σχεδόν άδεια, με 2-3 επιβάτες.
Η σιδηροδρομική γραμμή Φλώρινα – Θεσσαλονίκη είναι ιδιαίτερα κρίσιμη για τις καθημερινές μετακινήσεις των κατοίκων της Φλώρινας, πολλοί εκ των οποίων δεν διαθέτουν ίδιο μεταφορικό μέσο και ο σιδηρόδρομος αποτελεί τη μοναδική επιλογή τους. Μέχρι το δυστύχημα των Τεμπών, με τη συγκεκριμένη γραμμή μετακινούνταν καθημερινά πάνω από 100 άτομα. Αλλά και από τη στιγμή που έκλεισε η γραμμή, υπήρχε μεν ένα μόνο πλέγμα δρομολογίων με λεωφορεία, με διάρκεια ταξιδιού πάνω από 4 ώρες, τα δρομολόγια όμως ήταν πολύ πιο κατάλληλα από τα σημερινά, με αναχώρηση 06:45 από Φλώρινα και επιστροφή την ίδια μέρα στις 18:45 από Θεσσαλονίκη. Αδυνατούμε να καταλάβουμε πώς αποφασίστηκε ο παρόν σχεδιασμός.
Τα παραπάνω συμβαίνουν σε μια γραμμή που τα τελευταία χρόνια παρουσίαζε συνεχώς προβλήματα. Πέρσι τέτοια εποχή που ακόμα η γραμμή ήταν ανοιχτή, είχαμε γίνει αποδέκτες πλήθους διαμαρτυριών και παραπόνων από επιβάτες, σε σχέση με μεγάλες καθυστερήσεις ή ακόμα και ακυρώσεις δρομολογίων. Επιβάτες που ήταν αναγκασμένοι να περιμένουν επί ώρες στο κρύο, χωρίς την παραμικρή συνδρομή από τους υπεύθυνους της σιδηροδρομικής επιχείρησης και χωρίς καμία ενημέρωση για την ώρα άφιξης των συρμών. Για να μην επεκταθούμε στην αναστολή δρομολογίων κατά την περίοδο της πανδημίας, η οποία άφηνε όσους κατοίκους της Φλώρινας δεν διαθέτουν ίδιο μεταφορικό μέσο, χωρίς εναλλακτική μετακίνησης.
Κι όλα αυτά, ενώ το συγκεκριμένο δρομολόγιο αποτελεί μέρος των Υπηρεσιών Δημόσιας Υποχρέωσης (ΥΔΥ), δηλαδή των άγονων σιδηροδρομικών γραμμών, για τις οποίες η Hellenic Train επιδοτείται από το ελληνικό δημόσιο με 50 εκ. ευρώ ετησίως.
Η Φλώρινα, εν μέσω βίαιης απολιγνιτοποίησης, απομονώνεται και συγκοινωνιακά, φέρνοντας τους κατοίκους της σε απόγνωση. Πότε επιτέλους η κυβέρνηση θα αποφασίσει να ρίξει το βλέμμα της σ’ αυτή την τόσο αδικημένη περιοχή;