Ομιλία της Βουλευτή Φλώρινας και Αν. Τομεάρχη Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ στο πολυνομοσχέδιο του ΥΠΑΝ για άρθρα που αφορούν στο Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών στην Δ΄ συνεδρίαση της Επιτροπής.
Η Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ξεκίνησε την ομιλία της με το σχόλιο ότι ο μόνος λόγος που το παρόν νομοσχέδιο (ν/σ) υφίσταται είναι γιατί κάποιοι άνθρωποι έχασαν άδικα τη ζωή τους, απλά και μόνο επειδή ταξίδεψαν στον κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα της χώρας. Σημείωσε δηκτικά ότι και το συγκεκριμένο ν/σ χαρακτηρίζεται από τη συνηθισμένη τακτική της κυβέρνησης, με την επικοινωνία πάνω απ’ όλα, πλέον και με προεκλογικό χαρακτήρα. Οπότε πρόκειται για ένα συνονθύλευμα από ετερόκλητες ρυθμίσεις, άσχετες μεταξύ τους, από διαφορετικά Υπουργεία, έχοντας βέβαια μπροστά το θέμα των Τεμπών.
Η ομιλία της επικεντρώθηκε στις ρυθμίσεις του ν/σ που αφορούν στο Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών. Ξεκινώντας με τα αεροπορικά ζητήματα, ανέφερε χαρακτηριστικά: «Νομίζω πως με αφορμή το ν/σ είναι ώρα να μιλήσουμε για τις αερομεταφορές ή μάλλον κ. Υπουργοί να ξαναμιλήσουμε. Γιατί τα τελευταία 3 χρόνια ο ΣΥΡΙΖΑ, κι εγώ προσωπικά, αλλά και όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης δεν έχουμε σταματήσει να εγκαλούμε την κυβέρνηση για τις εγκληματικές πολιτικές της και σ’ αυτόν τον τομέα.
Φυσικά, ο ‘γενναία’ παραιτηθείς Υπουργός Μεταφορών κ. Καραμανλής, όπως και στην περίπτωση των τρένων, όταν του επισημαίναμε τους κινδύνους που ελλοχεύουν οι εν λόγω πολιτικές για την ασφάλεια των επιβατών, μας ‘κουνούσε το δάχτυλο’ και μας απαντούσε ότι «είναι ντροπή να μιλάμε για ασφάλεια στα ελληνικά αεροδρόμια»!
Επειδή όμως γνωρίζουμε ότι μιλάμε για ‘κούφιες’ διαβεβαιώσεις εκ μέρους του πρώην Υπουργού, κι επειδή από τις διατάξεις του ν/σ βλέπω ότι η κυβέρνηση δε φαίνεται να διδάχθηκε τίποτα από το δυστύχημα στα Τέμπη και συνεχίζει τις ίδιες πρόχειρες πολιτικές, λυπάμαι, αλλά θα ξαναμιλήσουμε για την ασφάλεια στα ελληνικά αεροδρόμια».
Σχετικά με το Άρθρο 72, όπου για την κάλυψη των θέσεων τακτικού προσωπικού στον κλάδο Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας, δε θα δημοσιευτεί νέα προκήρυξη, αλλά η επιλογή θα γίνει από τον πίνακα επιλαχόντων του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ το 2015, η κα Πέρκα υπενθύμισε ότι το όριο ηλικίας στο συγκεκριμένο διαγωνισμό ήταν τα 30 έτη. «Σήμερα, 8 χρόνια μετά, πολλοί διαγωνιζόμενοι θα είναι 38 χρονών και φυσικά δε θα πληρούν τις προϋποθέσεις για να αναλάβουν μια τόσο νευραλγική θέση. Είστε 4 χρόνια κυβέρνηση, γιατί δεν κάνατε έναν διαγωνισμό και τώρα στο τέλος της θητείας σας επιλέγετε επιλαχόντες από το 2015;», έθεσε το ερώτημα.
«Το Άρθρο 73 θα μπορούσε να είναι μια εξαιρετική ευκαιρία να διορθώσετε το απαράδεκτο λάθος σας που θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια των επιβατών, δηλαδή το ότι καταργήσατε τις τοπικές αεροπορικές αρχές στα αεροδρόμια και δημιουργήσατε μια προβληματική, Αθηνοκεντρική ΑΠΑ. Με το Ν4757/2020, δεν μπορούν πλέον να διενεργηθούν επιτόπιοι έλεγχοι ασφάλειας (safety and security) σε αεροπορικές εταιρίες, εταιρίες επίγειας εξυπηρέτησης και παραχωρησιούχους (Fraport, ΔΑΑ, Goldair, Swissport κ.α.), σε πληρώματα και σωστικά μέσα αεροσκαφών, να γίνει αλκοολομέτρηση, διενέργεια αυτοψίας και προανάκριση σε περίπτωση αεροπορικού συμβάντος ή ατυχήματος σε ελεγχόμενους χώρους αερολιμένων, σε αεροσκάφη ή λοιπές αεροπορικές εγκαταστάσεις.
Τι κάνετε όμως εσείς, αντί να επαναφέρετε τις τοπικές αεροπορικές αρχές και τους Αερολιμενικούς στην ΑΠΑ, που αποτελούν το κατεξοχήν εξειδικευμένο και καταρτισμένο προσωπικό, ορίζετε ότι οι κενές οργανικές θέσεις της ΑΠΑ θα καλυφθούν με μετατάξεις από προσωπικό που υπηρετεί σε φορείς της Γενικής Κυβέρνησης. Έχουμε λοιπόν άλλες 25 μετατάξεις προσωπικού άσχετου με την ασφάλεια των πτήσεων, προεκλογικά, σε συνέχεια των 25 αντίστοιχων μετατάξεων του Ν4757/2020. Μιλάμε πλέον για το 40% του προσωπικού της ΑΠΑ, το οποίο δε θα διαθέτει την απαραίτητη εξειδίκευση.
Όσον αφορά στην πρόβλεψη για 24ωρη λειτουργία της ΑΠΑ, είχε επισημανθεί από τους Αερολιμενικούς κατά τη συζήτηση του Ν4757/2020. Χρειάστηκαν δηλαδή 3 χρόνια για να το καταλάβετε και πάλι όμως, πώς θα στελεχωθούν οι βάρδιες; Χωρίς τοπικές αρχές στα αεροδρόμια, πώς θα γίνει οποιοσδήποτε έλεγχος, πχ μια Κυριακή βράδυ στη Ρόδο;
Τέλος, από τον τίτλο του Άρθρου 74, ‘Ενίσχυση περιφερειακών αερολιμένων με προσωπικό επιχειρησιακών κλάδων’, εμείς περιμέναμε προσλήψεις, αντί γι’ αυτό όμως αυξάνονται οι μέρες μετακίνησης από 120 σε 180. Αναρωτιόμαστε ποιος θα κάνει τη δουλειά που απαιτείται στις θέσεις που θα μένουν κενές; Γιατί επιλέγονται τέτοιες πρόχειρες λύσεις;
Στο σημείο αυτό, θα ήθελα να υπενθυμίσω ότι κατά την ψήφιση του Ν4757/2020 για την ΑΠΑ, ζητούσαμε από τον κ. Καραμανλή να μας εξηγήσει με βάση ποιες μελέτες προέκυψε ο ‘μαγικός’ αριθμός των 172 εργαζομένων της Αρχής. Τελικά, όπως προκύπτει, η μελέτη που υποστήριζε ο πρώην Υπουργός ότι κατέθεσε στα πρακτικά ήταν απλά ένας πίνακας, συνοδευόμενος από ένα πρόχειρο κείμενο, χωρίς πηγές, ένα «γονατογράφημα», όπως αρέσκεται να λέει και ο ίδιος.
Ακόμα όμως και από αυτή την ‘μελέτη’, τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά. Παρουσιάζονται αριθμητικά στοιχεία μόνο για την Πορτογαλία, όπου με 11 αεροδρόμια υπηρετούν 250 εργαζόμενοι και για την Ιρλανδία, όπου με 8 αεροδρόμια διαθέτει 685 εργαζομένους. Πώς προκύπτει λοιπόν ότι στη νησιωτική Ελλάδα των 40 αεροδρομίων, είναι αρκετοί οι 172 υπάλληλοι και μάλιστα μόνο στην Αθήνα, ενώ σήμερα, έπειτα από 3 χρόνια, δεν υπάρχουν ούτε 100;
Γι’ αυτό άλλωστε απέτυχε παταγωδώς ο συγκεκριμένος νόμος, γιατί αφού καταργήσατε τις αεροπορικές αρχές από τα αεροδρόμια, οι αιτήσεις ήταν πολύ λίγες. Τελικά μετατάχθηκαν από την ΥΠΑ στην ΑΠΑ μόλις οι μισοί από όσους προβλεπόταν (75/150), όταν με τον προηγούμενο νόμο του ΣΥΡΙΖΑ, τον 4427/2016 είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον περισσότερα από 300 άτομα και είχαν τοποθετηθεί 289», ολοκλήρωσε η Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ περί των αεροπορικών ζητημάτων.
Συνεχίζοντας με τα θέματα του προσωπικού και τα ΜΜΜ, υπογράμμισε ότι σχετικά με τον ΟΑΣΑ και το Άρθρο 75, το Σωματείο Ηλεκτροδηγών ΤΡΑΜ Αττικής τονίζει ότι η έλλειψη προσωπικού δεν αντιμετωπίζεται με το παρόν ν/σ. Είναι χαρακτηριστικό ότι εδώ και ενάμιση χρόνο έχει επεκταθεί η γραμμή του ΤΡΑΜ προς Πειραιά, χωρίς να προσληφθεί το απαραίτητο προσωπικό.
Ενώ για την περίπτωση του ΟΣΕ που προβλέπεται η πλήρωση κενών θέσεων μέσω του Άρθρου 78, υπενθύμισε τις ενστάσεις του Προέδρου των Μηχανοδηγών κατά την ακρόαση των φορέων, σε ό,τι αφορά στη διαδικασία. Ειδικότερα, ο κ. Γενιδούνιας ανέφερε μεταξύ άλλων ότι δεν υπάρχουν σταθμάρχες και κλειδούχοι με εμπειρία στην αγορά, όπως λέει η πρόσκληση, ότι διαφωνεί με το πώς προβλέπεται ότι θα εξετάζεται η καταλληλότητα των υπαλλήλων, ενώ έθεσε τα 30 έτη ως το όριο ηλικίας που πρέπει να τεθεί.
Σε σχέση με τις ρυθμίσεις για τις επιβατικές μεταφορές και τα Άρθρα 80-84, σημείωσε τα εξής: «Βλέπουμε και πάλι αποσπασματικές ρυθμίσεις για τον τάδε ή τον δείνα κλάδο, χωρίς να υπάρχει μια ολοκληρωμένη στρατηγική. Σας το έχω ξαναπεί, δεν γίνεται έτσι πολιτική στις μεταφορές, κάνοντας ‘χατίρια’ μια στα ΚΤΕΛ, μια στα ΤΑΞΙ, μια στα τουριστικά, μια στα 9θέσια και φέρνοντας ουσιαστικά τον ένα κλάδο απέναντι στον άλλο. Το έζησα και κατά τη θητεία μου ως Γενική Γραμματέας Μεταφορών, είναι πολύ σοβαρό πράγμα οι μεταφορές, ρυθμίζουν μια ολόκληρη αγορά και πρέπει να ρυθμίζονται με δίκαιο τρόπο, θέλει περισσότερη προσοχή».
Για το Άρθρο 94 και τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, αφού ανέφερε ότι αποτελεί έργο της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, το οποίο είχε ξεκινήσει και προχωρήσει πολύ κατά τη θητεία της προηγούμενης κυβέρνησης, τόνισε ότι «έρχεται να αντικρούσει τους πανηγυρισμούς της κυβέρνησης για το πόσο καλά τα έχει πάει και σε αυτόν τον τομέα. Προβλέπεται λοιπόν παράταση στις προθεσμίες για έναρξη κατάρτισης ΣΒΑΚ, για τους δημάρχους που ακόμα δεν τα έχουν ξεκινήσει, παράταση όμως και για την κυβέρνηση που ακόμα δεν έχει προχωρήσει στην έκδοση της ΚΥΑ για τη δημιουργία της Ηλεκτρονικής Πλατφόρμας».
Η κα Πέρκα ολοκλήρωσε την τοποθέτησή της με ένα σύντομο σχόλιο για τις Άδειες Οδήγησης και τα Άρθρα 95-99. «Από τις προτεινόμενες ρυθμίσεις που μεταξύ άλλων κάνουν διορθώσεις στον νόμο της ΝΔ, τον 4850/2021, είναι ξεκάθαρο ότι ενώ η κυβέρνηση έσπευσε οι άδειες οδήγησης να είναι από τα πρώτα της νομοθετήματα, τον Αύγουστο του 2019, να ακυρώσει το νόμο του ΣΥΡΙΖΑ και να φέρει, όπως έλεγε τότε, έναν νέο νόμο σε έξι μήνες, τελικά έχουν περάσει 4 χρόνια και δεν έχει εφαρμοστεί τίποτα σε σχέση με τις εξετάσεις των υποψήφιων οδηγών αυτοκινήτων. Κι εδώ πρέπει να υπενθυμίσω ότι εκτός από τα δυστυχήματα στα τρένα, στα αεροπορικά κτλ, η οδική ασφάλεια και τα ατυχήματα στους δρόμους συνεχώς αυξάνονται κι ένα σημαντικό κομμάτι είναι και η κτήση της άδειας οδήγησης των υποψήφιων οδηγών».